Demokrasi ialah...

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Tahu makna demokrasi? Malaysia guna pakai sistem politik apa? Eh, kalau tidak tahu, aku cadangkan supaya mata pelajaran sejarah di ajar dalam bahasa Inggeris di sekolah-sekolah.

Tapi jika dilihat keadaan semasa sekarang ini, terutama di Perak seolah-olah Malaysia tiada demokrasi. Demokrasi sudah mati? Jika sudah mati, boleh hidup kembali? Apabila sudah mati, itu yang jadi meroyan.

Baru-baru ini, Pertandingan Video Demokrasi dijalankan dan baru masuk peringkat separuh akhir. Khabarnya ada 3 peserta dari Malaysia terlepas ke peringkat separuh akhir termasuk 193 karya lain. Video-video demokrasi yang dihasilkan, aku yakin dapat memudahkan pemahaman kau orang tentang demokrasi. Dan kemudian bolehlah bandingkan dengan amalan di Malaysia. Walaupun, sudah diketahui seMalaysia, demokrasi di negara kita macam mana.

Bak kata Hasbullah Pit, perlu menolak demokrasi British.

Berkenaan Pertandingan Video Demokrasi itu, kau orang boleh tentukan pemenangnya dengan mengundi di sini dari 15 Mei sampai 15 Jun 2009. Demokrasi, video anda, suara anda!

Layan salah satu demokrasi yang sempoi.

Ulasan

  1. kadang2 demokrasi ni nampak cam adil... tp klu tengok betul2 adakalanya menjerat....

    BalasPadam
  2. demokrasi 2 bukanlah sistem yg menegakkan keadilan, ia sistem yg menurut majoriti.

    adil=letak pd tmptnya.

    BalasPadam
  3. kengkadang aku tak paham perjalanan politik kat Malaysia ni

    BalasPadam
  4. Bagi aku apa yang berlaku di Perak itu lah Demokrasi ..cuma malangnya setiap pihak ada penilaian demokrasi yang berbeza..ia hanya demokrasi bila memihak padanya tetapi bila memihak kepada yang lain tidak demokrasi...orang kita masih belum matang berdemokrasi seperti negara Eropa dan US. Pemimpin kita tak boleh menerima kekalahan seperti Mc Cain. Aku adalah pemerhati politik..sepatutnya Pakatan terima hakikat bahawa mereka bukan Majoriti. Berkhidmat baik2 insyallah Allah akan beri kemenangan yg lebih hebat pada PRU13. Tak lari kuasa tu kalau memang hak kita dengan izin Allah...pasti ada sesuatu yang Allah nak tunjukkan pada PAS dengan di susahkan urusan sebegini. Ada HIKMAH disebalik kesukaran jika kita melihat dengan hati bukan emosi.

    BalasPadam
  5. kedudukan ADUN sekarang UMNO 27, PAS 6, PKR 4, MCA 1, DAP 19 (3 jadi BEBAS) saya sokong pilihanraya sekitanya memberi manafaat kepada ISLAM...mungkinkah DAP letak wakil Melayu dan apabila menang mereka akan pilih wakil itu jadi Menteri Besar????

    Allah juga MAHA mengetahui...semuga Agama tidak tergadai hanya kerana kuasa yang sebentar sahaja di dunia ini dan akan di persoalkan di akhirat yang kekal abadi kelak.

    BalasPadam
  6. dalam kesibukan ribuan manusia berusaha menegakkan demokrasi, ingatlah bhw hanya sistem Islam yg diredhai..
    dan sistem2 lain selain itu bukan sistem yg 'perfect'.

    bukan menghukum sistem ini, cuma sekadar peringatan agar kita tetap tidak redha dgn sistem yg ada kini, kerana redha kita sbg Muslim perlu ada pd apa yg ALlah redha..

    mmg xdpt dinafikan, kita hajat pd kerajaan Islam, cuma.. sekadar peringatan buat kita semua, agar masih tetap tidak suka pd sistem yg dipelopori oleh barat ini...

    BalasPadam
  7. Hady: xphm xpe.. tp jgn sampai bwk ke tido, hehe

    denaihati: hehe..PAS dh lame tau akn ade kpyhn di jln ini, sama ada di atas, d bwh, sush or senang.

    Insya'Allah.. Allah akn menjage agameNya. Allah juge boleh dtgkan suatu kaum yg lain gntikan kaum yg melakukan kezaliman, walaupun kaum gnti 2 tidk beriman. Allah sahaja Maha Tahu.

    Humayra': Islam pasti berada tinggi di ats sgl yg tinggi.

    Mengambil jln demokrasi, krn ia hampir dgn Islam. walaucmne pon demokrasi buknlah sistem yg sempurna.

    bcelah tulisn Haji Hadi n blog Hasbullah Pit.

    BalasPadam
  8. demokrasi..
    kerajaan yang sepatutnya dari rakyat, kepada rakyat, untuk rakyat..
    sedangkan kalau ciri-ciri di atas pun tiada, agak-agaknya wajar tak kita letakkan sebenarnya demokrasi kita "sudah lama" mati??

    BalasPadam
  9. Ruqaiyah: betol2.. demokrasi adalah berkhidmat urk rakyt.
    sy xleh nak label demokrasi 2 dh mati sbb sy pon bukn pakar demokrasi or pakar perlembagaan..

    tp Prof Abd Aziz Bari kate demokrasi di Malaysia telah dicabuli..

    BalasPadam

Catat Ulasan