12 ribu di Selangor

Korang bace paper pe hari ni? Metro Harian, Kosmo atau Sinar Harian? Aku bace Sinar (edisi Selangor) hari nie. Selak punye selak helaian Sinar nie, terjumpe la tajuk 'Lembah Klang catat kes cerai tertinggi'. Antara isi yg aku tertarik nak kongsi adalah seperti tajuk atas tue. Pe yg 12 ribu?

Menurut Zawiyah (Ketua Pen. Pengarah bhgn. penyelidikan kt JAKIM) jumlah anak luar nikah yg didaftarkan kat Malaysia oh, tanah airku mencecah 70 ribu (lom campur yg x daftar), kt Selangor je dah 12 ribu orang (angka yg amat menakutkan). Mungkin statistik ni dlm jangka 5 @ 10 tahun kebelakangan ni. Tapi ini menunjukkan kebejatan akhlak remaja & belia masa kini. Walaupun mungkin gak statistik tadi bukan menggambarkan angka yg sebenar, yg pasti tiap2 tahun berlaku peningkatan seolah-olah takde sebarang tindakan di ambil.


Lom tambah lagi dengan kes buang bayinya yg sentiasa terpampang di dada akhbar atau kaca tv sejak aku sekolah rendah lagi. Faktor2 tue memang banyak tapi aku rasa korang lebih mengetahui sbb kalau buat karangan tu isi ni memang goreng baik punyer. Tapi isi karangan hanya tetap terkubur di situ dan statistik kebejatan @ kerosakan moral & akhlak makin naik mencanak-canak tanpa ade penyelesaian yg konkrit.


Nasihat kepada diri sendiri dan sahabat2.. Elakkan diri dari berdua-duaan di tempat sunyi krn nnti de yg ke-3 (bukan sbb main kayu 3) iaitu satan yg si rejam. Jauhkan diri dr zina & maksiat. Sbb Allah dah berfirman dlm Al-Kitab yg mafhumnya, "Janganlah kamu menghampiri zina..". Baru nak dekat bro, lom buat lagi. Kita masing - masing de aQal tapi kite kene filter melalui hati kite, 2 je yg membezakan kite dengan haiwan ternakan.

Pilihan di tangan masing -masing. Tepuk dada, tanyalah Iman..orait

Hmm..